මෑත දශක කීපයක ඉඳං අහේතුක ව වැඩිපුර ම විවේචනය වුණු ලංකාවෙ පොත සහ කතුවරයා? මගෙන් කවුරුහරි ඇහුවොත් මේ විදියෙ ප්රශ්නයක් ඇහුවොත් මම දෙපාරක් හිතන්නැති ව දෙන පිළිතුර තමා, “මහාවංසය සහ මහානාම හාමුදුරුවො”. ලංකාවේත්, ලංකාවෙන් පිටත් සමහරුන්ට තියෙනවා මහාවංසය යි, මහානාම හාමුදුරුවො යි එක්ක ලොකු ප්රශ්නයක්. විවිධාකාර හේතු නිසා මේ ඒ අයට මහාවංසය ප්රශ්නයක් වෙලා තියෙන බව පේනවා. දැං කවුරුහරි අහන්න පුළුවන් මහාවංසයේ තියෙන ඒවා 100%ක් ම ඇත්ත ද? කියලා. මහාවංසයේ 100% ක් ඇත්ත තියෙනවා කියලා මම කියන්නෑ. මම විශ්වාස කරන විදියට ලංකාවෙ කිසි ම ඓතිහාසික මූලාශ්රයක 100%ක් ඇත්ත නෑ. නමුත් සෙසු සාධකත් එක්ක සත්ය යැ යි පිළිගන්න පුළුවන් තොරතුරු මහාවංසයේ ඇති තරම් තියෙනවා. සෙල්ලිපි, වෙනත් ලේඛන, සමහර පුරාවස්තු මහාවංසයේ බොහෝ ප්රකාශ සත්යය බව ඔප්පු කරනවා. ඕවා එකින් එක අවශ්ය නම් ලියන්න පුළුවන්. නමුත් දැනට ඒ ගැන මම කතා කරන්න යන්නෑ.
මහාවංසයේ තියෙන අන්තර්ගතය නිසා සමහරු කාලයක් මහානාම හාමුදුරුවන් ව විවේචනය කරන්න ගත්තා. ගොඩක් වෙලාවට මේ විවේචන ඇති වුණේ සීගිරි කාශ්යප සම්බන්ධයෙන් මහාවංසයෙ තියෙන සඳහන් නිසා. මහානාම හාමුදුරුවො කාශ්යප ව පීතෘ ඝාතකයෙක් කළා ය. සීගිරිය වගේ තැනක් නිර්මාණය කරපු කාශ්යපට ඒ විදියෙ ඝාතනයක් කරන්න පුළුවන් ද? කාශ්යප ව පීතෘ ඝාතකයෙක් කළේ මහානාම හාමුදුරුවෝ ය. ඔය විදියෙ නා නා ප්රකාර කතා කියන්න ගත්තා. හැබැ යි මහාවංසයේ කාශ්යප සම්බන්ධයෙන් තියෙන කොටස ලිව්වෙ මහානාම හාමුදුරුවො නෙවෙ යි කියලා වත් ඒ අය නො දැන සිටි එක ම තම යි මේකෙ තියෙන ලොකු ම විහිළුව. ඒ විතරක් නෙවෙ යි. සීගිරිය කියන්නෙ තනි කාශ්යප ගෙ නිර්මාණයක් නෙවෙ යි කියන කාරණාවත්, සීගිරිය කාලාන්තරයක් තිස්සේ ම වර්ධනය වෙමින් ආපු ස්ථානයක් කියන කාරණාවත් ඔය කතා කියපු බොහෝ දෙනෙක් දන්න බවක් නං පෙනුනෙ නෑ.
දැං අලුත් කතාවකුත් වටින් ගොඩින් ඇහෙන්න පටන් අරං. ඒ තම යි වැඩිමලා වුණු කාශ්යපට රාජ්ය උරුමයක් තිබුණා ය කියන කාරණාව. මම දන්නෙ නැහැ මේක සත්ය ඉතිහාසය විදියට මතු කරපු දෙයක් ද, නැත්තං හුදෙක් මනඃකල්පිත ප්රබන්ධයක් විදියට පමණක් මතු කරපු දෙයක් ද කියන එක. මහාවංසය කාශ්යප ගැන කියද්දි යොදන්නෙ ‘භින්නමාතික’ කියන වචනෙ. භින්න මාතික කියන්නෙ ‘අන්ය මවක ගේ’ කියන සරල තේරුම තියෙන වචනයක්. ධාතුසේන රජතුමා විෂයෙහි ගත්තොත් රජතුමා ගෙ වෙනත් බිසවක ගෙ පුතෙක් තමා කාශ්යප. මුගලන් ගැන කියන්නෙ ‘සමාන මාතික’ කියලා. සමාන කියන්නෙ ‘භින්න නොවූ’ කියන අර්ථය. වචනයට අර්ථ කීපයක් තියෙනවා. ‘ඒකාකර, ඊට ම අයත්’ ඒ වගේ තේරුම් මේ වචනයෙ තියෙන්නෙ. සාමාන්යයෙන් සමාන මාතික පුතෙක් ඉද්දි භින්න මාතික පුතෙකුට ලංකාවෙ රජකම යන්නෙ නෑ. රජකම උරුම වුණු ක්රම කීපයක් තියෙනවා. මම මෙතැන දි කියන්නෙ පියා ගෙන් පුතාට රජකම උරුම වෙද්දි පැවැතුණු තත්ත්වය ගැන.
කාශ්යප ගැන මහාවිහාරයෙ හාමුදුරුවරු අප්රසාදයෙන් යුක්ත ව බලන්න හේතු වුණු කාරණා කීපයක් තියෙනවා. එකක් තමා ඔහු පීතෘ ඝාතකයෙක්. දෙවැන්න, කාශ්යප කියන්නෙ උරුම නැති රාජ්යත්වයක් බලෙන් ගත්ත කුමන්ත්රණකාරී චරිතයක්. මේ අප්රසාදය පැහැදිලි ව ම පේනවා කාශ්යප ඉසුරුමුණිය පිළිසකර කරලා පූජා කරන්න හදපු වෙලාවෙ භික්ෂූන් වහන්සේලා ඒ පිළිගැනීම ප්රතික්ෂේප කරපු එකෙන්. ඉසුරුමුණිය ප්රතිසංස්කරණය කරලා අලුතෙන් නම් කරන්නත් කාශ්යප කටයුතු කළා. ඒ, ‘ඉසිරමෙනු බෝ උපුල්වන් කසුප්ගිරි රද් මහ වෙහෙර්’ කියන නමින්. බෝ (බෝධි), උපුල්වන් (උප්පලවණ්ණා) කියන්නෙ කාශ්යප රජතුමා ගෙ දුවලා දෙන්න ගෙ නම.
මේ කතාවත් එක්ක මට කල්පනා වෙන තවත් කාරණාවක් තම යි කාශ්යපට රාජ්ය උරුමය තිබුණා නං ඇයි මහාවංසය ඒ ගැන නොකීවෙ කියන එක. සරළ යි. කාශ්යපට රාජ්ය උරුමයක් තිබුණා නං තාත්තා ව මරලා රජ වෙන්න අවශ්ය නැහැනෙ. පියාට පස්සෙ නිරායාසයෙන් ම ඔහුට රජකම උරුම වෙනවා. මහාවංසයේ සමහර තැන්වල තියෙනවා වැඩිමලා ඉද්දි බාලයා රජ වුණු අවස්ථා. සාමාන්ය සම්ප්රදාය ඉක්මවා යෑමක් එතැන තියෙනවා. ඒ විදියෙ සිද්ධීන් ගැන ලියද්දි මහාවංස කතුවරයා පැහැදිලි ව ම කියනවා වැඩිමලා කවුද කියන කාරණාව. හොඳ ම උදාහරණය ථුල්ලත්ථන ගෙ රජවීම ගැන තියෙන විස්තර ය. සද්ධාතිස්ස රජතුමා ගෙ ජ්යෙෂ්ඨ පුත්රයා ලඤ්ජතිස්ස. ‘ලඤ්ජතිස්සො ජෙට්ඨ පුත්තො’ කියලා මහාවංසය පැහැදිලි ව ම කියනවා. ථුල්ලත්ථන ගැන කියද්දි පාවිච්චි කරන්නෙ ‘කණිට්ඨ’ කියන වචනෙ. ‘කණිෂ්ට’ කියන අර්ථය. සද්ධාතිස්ස රජතුමා මිය ගියාට පස්සෙ ඇමතිවරු සහ සංඝ්යා එකතු වෙලා ථුල්ලත්ථන ව රජ කරවනවා. ඒකත් මහාවංසය පැහැදිලි ව කියනවා. නමුත් වැඩිමලා ලඤ්ජතිස්ස. ඔහු ඇවිත් ථුල්ලත්ථන ව බලයෙන් පහ කරලා රජ වෙනවා. තුන් මාසයක් සංඝ්යා වහන්සේලාට කිසි ම අවධානයක් යොමු නො කර ඉන්න ලඤ්ජතිස්ස කටයුතු කළා. හේතු වුණු කාරණාවත් දෙපාරක් නොහිතා ම මහානාම හාමුදුරුවො ලියලා තියෙනවා. ‘සංඝ්යා වහන්සේ වැඩිමහල් පිළිවෙල දන්නෙ නැහැ’. ලඤ්ජතිස්ස සංඝ්යාට කරපු චෝදනාව ඒක.
මේක සරළ සිද්ධියක් නෙවෙ යි. සංඝ්යා වහන්සේලා සහ ඇමැතිවරු එකතු වෙලා ලංකාවෙ රාජ්යත්වය සම්බන්ධයෙන් තිබුණු සම්ප්රදාය අමු අමුවේ ම උල්ලංඝණය කරපු අවස්ථාවක්. බැලූ බැල්මට පේනවා සංඝ්යා වහන්සේලා සහ ඇමැතිවරු මේ වෙලාවෙ කරලා තියෙන්නෙ අසාධාරණ වැඩක් බව. ලඤ්ජතිස්ස ගෙ සේවය ගැන පවා මහාවංස කතුවරයා විස්තර කරනවා. අවශ්ය නං මහානාම හාමුදුරුවන්ට තිබුණා මේ කතාව වෙන විදියකට ලියන්න. ලඤ්ජතිස්ස ව අධාර්මික පාලකයෙක් විදියට හංවඩු ගහන්න. හැබැයි එහෙම කළේ නෑ. තමන්ට ලැබුණු හෝ දන්න තොරතුරු අපක්ෂපාතී ව මහානාම හාමුදුරුවො මහාවංසයෙ ලිව්වා. ඒ වගේ තමා කාශ්යප ගැන වුණත්. කාශ්යප සම්බන්ධ කොටස ලියන්නෙ මහානාම හාමුදුරුවො නොවුණට අදාල ලේඛකයා තමන් දන්න හෝ අහන්න දකින්න ලැබුණු තොරතුරු ඒ විදියට මහාවංසයෙ දෙවෙනි කොටසට ඇතුළත් කරලා තියෙනවා. තවත් උදාහරණයක් අවශ්ය නං ගන්න පුළුවන් මහසෙන් රජතුමා ගැන. මහසෙන් රජතුමා මහාවිහාරයට කරපු අනර්ථකාරී වැඩ මොනව ද කියලත් මහාවංසයේ තියෙනවා. මහසෙන් රජතුමා ගෙ සේවය මොන වගේ ද කියලත් මහාවංසයෙ තියෙනවා. ඒ ඔක්කොට ම පස්සෙ ‘ඒ රජතුමා පින් පව් දෙක ම රැස් කළා’ කියලත් ලියනවා. ඕනෙ නං මහසෙන් රජතුමා ගෙ වැරැදි ටික විතරක් මහාවංසයෙ ලියන්න තිබුණ නෙ. එහෙම කළේ නෑ. මහාවංසයෙ සහ මහාවංසය රචනා කරපු කතුවරුන් ගෙ තියෙන වැදැගත්කමත් ඕක ම තමා.
එ වකට භික්ෂුන් වහන්සේලා ගෙ සත්යගරුකභාවය ගැන තේරුම් ගන්න පුළුවන් අපූරු කතාවක් ආනන්ද ගුරුගේ ‘මහාවංස ගීතය’ පළමු වෙළුමේ පූර්විකාවෙ සටහන් කරනවා. ඒ සටහනේ ‘මනඃකල්පිතය සහ ප්රාතිහාර්යය විෂයයෙහි ශ්රී ලංකාවේ ආකල්පය’ අනුමාතෘකාව යටතේ දකින්න පුළුවන් විස්තරයෙ කොටසක් මේ (ලිපියට සෘජුව ම අදාළ නො වන මුත් යම් අංශයකින් මෙයත් වැදැගත් බව සිතමි).
ශ්රද්ධා භක්තීන් වඩා වර්ධනය කිරීමත් ආගමික ප්රචාරයත් සඳහා අද්භූත හා ප්රාතිහාර්යාත්මක ලක්ෂණ යුත් තොරතුරු යම් ප්රමාණයක් ශ්රී ලංකාවේ ඓතිහාසික මූලාශ්රයයන්හි ලැබෙන බව සැබැවි. එහෙත් භාරතයේ පැවතුණාට වඩා ප්රබල ඉතිහාස සඤ්ඤාවක් මෙහි පැවතීම නිසා එහි ලා යම් සංයමයක් පැවතිණි. මේ පිළිබඳ අතිශයින් සිත් ගන්නා සාක්ෂ්යයක් නම් බුදුන්වහන්සේ ගේ තුන්තරා ලංකාගමන පිළිබඳ වාර්තා ය. මේ පිළිබඳ ඓතිහාසික වාර්තා සාකල්යයෙන් එකිනෙකට සමාන වේ. මේ තුන්තරා ලංකාගමන පිළිබඳ ව හෝ ලංකාවේ දී දේශනා කරනු ලැබූ සූත්ර දේශනාවන් ගැන හෝ ඒ සිද්ධීන් හා සම්බන්ධ පුද්ගලයන් ගැන හෝ කිසිත් ත්රිපිටකයෙහි සඳහන් නොවන හෙයින් වියත්හු මේ වාර්තාවන්හි සත්යතාව ගැන සැක කරති.
විශේෂයෙන් සලකාගත යුතු කරුණක් නම්, ත්රිපිටක සාහිත්යය පළමු කොට ශත වර්ෂ සතරක් පමණ මුඛ පරම්පරාවෙන් පවත්වාගෙනවුත් අනතුරු ව එය ලංකාවේ දී භික්ෂූන් වහන්සේ විසින් ග්රන්ථාරූඪ කරනු ලැබීමයි. බුදුන් වහන්සේගේ ලංකා ගමන් පිළිබඳ වූ ජාතික කතා පුවත් ඊට පහසුවෙන් ම ඇතුළත් කොට ඒ කථාව ස්ථිර කිරීමට භික්ෂූන් වහන්සේට හොඳට ම පුළුවන්කම තිබිණි. එ පරිද්දෙන් ම බුදු සසුන ආරක්ෂා කිරීම පිළිබඳ ව ලංකාවට පැවරෙන වගකීම අරබයා බුදුන් වදාළ හ යි කියන අනාගත වාක්යය ද, විජය හා ඔහු ගේ පිරිස ආරක්ෂා කිරීම සඳහා ගත් ක්රියාමාර්ගය ද පහසුවෙන් ම ත්රිපිටකයට ඇතුළත් කළ හැකි ව තිබිණි.
එ සේ කිරීමෙන් සංඝයා වහන්සේ වළක්වන ලද්දේ කවුරුන් විසින් ද? යම් යම් තැන අදාළ කතා පුවත් ඇතුළත් කිරීමෙන් ඒ ජාතික ප්රවාදයන් තහවුරු කළ හැකි ව තිබිය දී ත්රිපිටකයේ පාරිශුද්ධිය රැකීමට භික්ෂූන් වහන්සේ පෙළඹුණේ කෙ සේ ද? ලංකාවතාර සූත්රය වැනි මිථ්යා සූත්ර ප්රබන්ධ කිරීමට ඉන්දියාවේ මහායාන බෞද්ධයන් පෙළඹුණාක් මෙන් ලාංකික භික්ෂූන් වහන්සේ නොපෙළඹුණේ කෙසේ ද? ඉතා ම විශ්වසනීය පිළිතුර නම්, උන් වහන්සේ තුළ පැවති ඉතිහාස සඤ්ඤාවෙන් හා ත්රිපිටකයේ පාරිශුද්ධිය කෙරෙහි වූ අචල භක්තියෙන් පරිපෝෂිත වූ ආත්ම නිරපේක්ෂතාව හා සංයමය හා ඊට හේතු වූ බව යි.
භික්ෂූන් වහන්සේ තුළ පැවති සත්යගරුකභාවය හා ඉතිහාස සඤ්ඤාව හා වර්තමාන යුගය දක්වා ම පැවත ආ ආකල්පයක් වන අතර ජෝජ් ටර්නර්ගේ පහත සඳහන් අත්දැකීම ඒ ආකල්පය අනුවේදනීය ලෙස නිරූපණය කරයි. 1837 දී ඔහු පවසන සිද්ධිය මෙ සේ යි:- “අස්ගිරි මල්වතු දෙපාර්ශ්වයේ නායක ස්වාමීන් වහන්සේ දෙ නම හා එහි භික්ෂූන් වහන්සේ සමඟ පැවති නිල සාකච්ඡාවක දී, බුදුන් වහන්සේ ගේ ලංකා ගමන්, පංච අධිෂ්ඨානය හා විජය ආරක්ෂා කරන ලෙස ශක්රදේවේන්ද්රයනට කළ නියමය යන මේ කරුණු ත්රිපිටකයේ සඳහන් නොවීමෙන් ඇති වන විෂමතාව ගැනත් එයින් ඒවායේ සත්යතාවට සිදු වී ඇති හානිය ගැනත් සඳහන් කළෙමි. පංච අධිෂ්ඨානය අට්ඨකථාවන්හි පමණක් ඇතුළත් ව තිබෙන බව උන්වහන්සේ දැන සිටි බවක් නො පෙනිණි. මේ කරුණ ත්රිපිටක සාහිත්යයේ විද්යමාන නොවීම එ තරම් වැදගත් ලෙස උන් වහන්සේ නො සැලකූ හ. එ සේ නම් එය අට්ඨකථාවන්හි පමණක් සඳහන් වීම මිහිඳු හිමියන් විසින් පැරැණි ලාංකිකයන් බුදු සසුනට හැරවීමට යෙදූ සම්යක් ප්රයෝගයක් නොවිය හැකි දැයි ම විසින් කරන ලද ඉඟියට උන් වහන්සේ දුන් විචක්ෂණ පිළිතුර වූයේ, මිහිඳු හිමියන් එ වැන්නක් අදහස් කරන ලද්දේ නම්, පිටකත්රය ම අවශ්ය ලෙස වෙනස් කිරීමෙන් එම අරමුණ ඊට වඩා සාර්ථක ලෙස ඉටු කර ගන්නට උන්වහන්සේට හැකි ව තිබුණු බව යි” …”
මහාවංසය කියන්නෙ ලංකා ඉතිහාසයෙ මුදුන් මුල. මහාවංසයේ යම් යම් ගැටලු සහිත තැන් නැතිවා ම නෙවෙ යි. එහෙම තැන් තියෙනවා. හැබැ යි ඒ ගැටලු තැන් ගැන කතා කරන ක්රමයක් තියෙනවා. ඒ ගැටලුව ශාස්ත්රීය ව පෙන්න පිළිවෙලක් තියෙනවා. එහෙම නැති ව කටට එන එන හිතලු කීවා කියලා මහාවංසය ශාස්ත්රීය ව විවේචනය කළා වෙන්නෙ වත්, මහාවංසය බොරු කළා වෙන්නෙ වත් නෑ.