WordPress WooCommerce Themes

ශිව වටුක-ශකිල රාජකරුණා

ශිව වටුක, සිය වටුක, වටුක රාක්ෂ, වටුක බහිරව, ශිව වටුක බහිරව මේ වගේ නම් ගණනාවකින් ශිව වටුක යක්ෂයා ව හඳුන්වනවා. ලාංකික විශ්වාස අතර තියෙන ශිව වටුක ගෙ උපත් කතාවක් ගැන මට තොරතුරක් හොයාගන්න බැරි වුණා. ඉන්දියානු විශ්වාස අතරත් වටුක බහිරව කියලා විශ්වාසයක් තියෙනවා. ඉන්දියානු වටුක බහිරවයා ගේත්, ලංකාවෙ ශිව වටුක බහිරවයා ගේත් යම් යම් විෂමතා තියෙනවා. ලංකාවෙ ශිව වටුක ගෙ ආරම්භය ඉන්දියානු වටුක බහිරවයා ගෙ ආභාසයෙන් ඇති වුණු එකක් ද කියන එක වැඩි දුරටත් හොයලා බලන්න ඕනෙ කාරණාවක්.
ශිව වටුක ගෙ රූපය වැලිහිඳ සුදර්ශනාරාමයේත් ඇඳලා තියෙන බව උදේනි අරුණසිරි ගෙ ලිපියකින් දැක්කා. මහ සමන් දේවාලයේත් ශිව වටුක ගෙ රූපයක් දකින්න පුළුවන්. ශිව වටුක කියන්නෙ භයානක පෙනුමක් තියෙන අමනුෂ්යයෙක්. ලංකාවෙ සාම්ප්රදායික මන්ත්ර ශාස්ත්රයේත්, බලි ශාන්තිකර්මවලත් ශිව වටුක ගැන කතා කරනවා. වටුක රාක්ෂ යන්ත්රය, වටුක රාක්ෂ දැහැන, ශිව වටුක රාක්ෂ බලිය ඒ අතරින් කීපයක්.
ලංකාවෙ සාම්ප්රදායික බලි ශාන්තිකර්ම කවිවල ශිව වටුක ගෙ ස්වභාවය විස්තර කරනවා මේ විදියට.
පතිත ජටිල කෙසර වැටිය මුදුන දෙපිට සැඩ දෙකර ට
ලංබ හස්ත තිනෙත දරා අත් දසයක් අඹ මෙලෙස ට
කපල් ත්රිශුල පාසාවක් අංකුසයක් ගෙන සුරත ට
පුනරවි කඩු ගත් විලසට කර්ග චක්ක්ර මුගුරු අත ට
අරුණ කිරණ මල් වඩමකි මිනී හිසක් ගෙන සුරත ට
සරුවභරණ රතු වත ඇඳ සුනක වාහනේ වැඩ සි ට
සර්ප මාල පැළඳ අතින් රුදුරු යකෙක් ගෙන බිය කො ට
යකුන් වෙවුලුවයි මෙලෙසින් සිය වටුකේ බලි දුටු වි ට
සිරස පටන් දෙපයට ගත් වැටුනු අවුල් කෙස් වැටියෙ ක
සරොස ලෙසින් නිල් පෑ ගත සුරත දැරූ ගන්ටාරෙ ක
මෙලෙස රකුසු මූණ අඹා අඳිමින් එහි රතු පිළියෙ ක
තුනෙක රතින් පිටිතොල දත් විකා බොමින් උරිරු මුවෙ ක
දැඩි තර සුනකයකු අරා භරණ පැළැඳ සුනිල් ලෙ සේ
නිසි ලෙස දැරු ඇස් මාලය ගෙල වට මුතු මාල ලෙ සේ
රොස කර එන යක්ෂ භූත අමියා පිරිපත විල සේ
දොස හැම පිරිපත දුරුවෙයි සිය වටුකේ බලෙන් මෙ සේ
ශිව වටුකට විශාල බලයක් තියෙන බව යි පිළිගැනෙන්නෙ. ආවේශ නොවෙන යක්ෂයන් අාවේෂ කරවන්න ශිව වටුකට පුළුවන්ලු. යක්ෂ රෝග සුව කරන්නත්, අන විණ දෝෂ, නවග්රහ අපල දුරු කරන්නත් ශිව වටුකට හැකියාවක් තියෙන බව යි පිළිගැනෙන්නෙ. ඒ වගේ ම ඉඩ කඩම්, වතු පිටි ආරක්ෂා කරන්නත්, සතුරු බලවේග මර්ධනය කරන්නත් ඔහුට හැකියාවක් තියෙනවා. අමනුෂ්යයින් පවා ශිව වටුකට විශාල බියක් දක්වන බව යි පැවැසෙන්නෙ. වටුක රාක්ෂ සම්බන්ධයෙන් මේ වගේ සාම්ප්රදායික පිළිගැනීම් ගණනාවක් ම තියෙනවා.
බලි ඇදුරො භාවිත කරන මේ සකු කියමනෙත් ශිව වටුක ගැන සඳහන්.
පත්ති ජටිල කේශාම් ලම්භ හස්තං ත්රිනේත්රං
කරකලිත කපාලං ශූලපාසංකුසං ච
ප්රානරපිකර චක්ක්රං කර්ග වේතාල ගංඨං
හරිනරුදිරප්රංචිත් ප්රේෂ්ටදඟිස්ටාර රුද්ද්රං
අතිගමය නීලාං රත්න වස්ත්රාව්රතංච
සුනීඛයමවහංතං පාතු විඝ්නංබහස්තම්
සකල භය ත්රිදෝසම් සර්ව දුක්ඛංච නාසං
වටුක රුදුරු භූතාං රක්ෂතේ දීර්ඝමායුඃ
මේ ශ්ලෝක දෙකේ සංස්කෘත නං අශුද්ධ යි වගේ පේනවා. නමුත් ශිව වටුක සම්බන්ධයෙන් අදහසක් ගන්න ඒ දුර්වලතාවය බාධාවක් නෙවෙ යි කියලා හිතනවා.

සබැඳි ලිපි

Encyclopedia

අජන්තා

මධ්‍යම ඉන්දියාවේ හයිද්‍රබාද් ප්‍රදේශයේ  පිහිටි අජන්තාව ගුහා 29 කින් සමන්විත  ලෙන් සංකීර්ණයකි. පොළව මට්ටමේ සිට අඩි 300ක් පමණ උස් වූ ද අශ්ව ලාඩමක හැඩය ගත්තා...
ඉතිහාසය

මහ වන මැද වලගම්බාවන් දුටු රාජාංගණය

ඉතිහාසය වනපොත් කිරීමෙන් ඔබ්බට…ප්‍රායෝගික ඉතිහාසය සටහන හා ඩිජිටල් සිතුවම-අමිල කෝසල උඩවත්ත ඉතිහාසය දරුවන්ට ඉගැන්විය යුතු ය. වෙනස් කළ යුත්තේ උගන්වන රටාව හා අරමුණු ය. ඉතිහාසයේ...
Encyclopedia

ඉන්දු නිම්න ශිෂ්ටාචාරය

ඉන්දු නිම්න ශිෂ්ටාචාරයේ ස්වභාවය ආසන්න වශයෙන් ක්‍රි.පූ. 3000 සහ ක්‍රි. පු.1800 අතර කාලයේ සාර්ථක ලෙස දියුණුවෙන් දියුණුවට පත්වෙමින් පැවති මෙම ඉපැරණි ශිෂ්ටාචාරය පිළිබඳ පැරණි ම...
ආගම්

බ්‍රහ්මචාරි අප්සරාවෝ

අප්සරාවෝ යනු ඉන්ද්‍ර දෙව් ලොව වාසය කරන දිව්‍යාංගනාවෝය. අප්සරා යන අරුත දැනවීම සඳහා ඍග් වේදයේ අප්සරස් අප්‍යායෝෂායන ශබ්ද යොදා ගෙන ඇති බව පෙනේ. අප් යනු...
Encyclopedia

අශෝක ශිලා ලේඛන

අලහබාද්, රුමින්දෙයි ටැම් ලිපිය, නිගාලිසාගර් ටැම් ලිපිය, බයිරාත් ලිපිය, කෞෂම්බි, සාංචි, සාරානාත්, රූපනාත්(සුළු ගිරි ලිපියකි), බුද්ධගයා කුසිනාරා, දිල්ලිතෝප්‍රා, ධෞලී(සුළු ගිරි ලිපියකි), බබීර(වෛශාලි)ටැම් ලිපිය, රාම්පූර්වා ටැම්...
Encyclopedia

කුලුනු

දැව, ගල්, ගඩොල්, ලෝහ ආදී දෙය යොදාගෙන නිර්මාණය කළ ස්තම්භය. සිරස්ව ස්ථාපනය කෙරෙන වාස්තුවිද්‍යාත්මක අංගයකි. උසින් වැඩි හා අඩු කුලුනු විවිධ කාර්යයන් සඳහා යොදාගැනේ. එක්ටැම්...